המפ- הקנאביס של התעשייה:

זרעי המפ

למרות שקנאביס וקנבוס (המפ) נראים אותו דבר , הם שונים מבחינה גנטית – הן בשיטות הגידול והן בשימושים שלהם. בעוד שקנאביס על מוצריו השונים, משמש להפקת מוצרים לצרכים רפואיים וצרכי פנאי. קנבוס הוא זן הקנאביס של התעשייה שכן הוא כבר מאות שנים משמש חומר גלם לתעשיות רבות (טקסטיל, רכב, נייר), הוא גם בעל ערכים תזונתיים גבוהים ונחשב ל"מזון על", אך אין לו את הסגולות הרפואיות של קנאביס עשיר ב-CBD. הכירו את ההמפ: 

  • מהו המפ?
  • מהם יתרונותיו של המפ?
  1. חומר גלם לתעשייה
  2. מזון על
  3. פחמן דו חמצני 
  • מה ההבדל בין שמן המפ לשמן CBD? 

מהו המפ?

המפ, או בעברית קנבוס, הוא שם כולל למגוון זנים של קנאביס שאינם פסיכו-אקטיביים. כלומר הם מכילים אחוזים מזעריים של THC, הרכיב משנה התודעה בקנאביס. הפקה של שמן המפ, מתבצעת בתהליך כבישה קרה שעוברים זרעים בטמפרטורה מקסימלית של 40 מעלות צלזיוס (כמו בתהליך הפקת שמן מזיתים). מאחר שריכוז הקנבינואידים בזן זה אינו גבוה, הוא אינו משמש לטיפול רפואי. בשל חוזקם ועמידותם של סיביו של זן זה, המפ, כבר בעת העתיקה וגם היום, משמש את תעשיות הטקסטיל, הרכב, הקוסמטיקה, הנייר ועוד. כמו כן, הוא עשיר באומגה 3/6/9 ובוויטמינים A  ו-D והוא בעל ערכים תזונתיים גבוהים.

מהם יתרונותיו של המפ?

למרות שזן זה אינו נועד לצרכים רפואיים, הוא בעל יתרונות אחרים ומשמש את האנושות כבר מימי קדם. להלן 3 מהיתרונות הבולטים של המפ:

1. חומר גלם לתעשייה:

זן זה נחשב לקנאביס של התעשייה, כבר אלפי שנים שבני האדם מנצלים את חוזקו של הצמח ואת סיביו העמידים כחומר גלם לתעשיות גדולות רבות– בהן תעשיית הרכב, הדלק, הקוסמטיקה, הטקסטיל, הנייר, הפלסטיק ועוד. תהליכי הגידול והייצור של המפ הינם חסכוניים ואקולוגיים. המפ עמיד לשינויי אקלים, צורך מעט מים ואינו דורש דישון וחומרי הדברה. תוך מספר חודשים מהזריעה, הצמח מתפתח ומגיע לגובה של 2-4 מטרים. תכונות אלו הפכו אותו חביב על תעשיות רבות והוא מוזכר כבר במשנה (”הָיְתָה שָׂדֵהוּ זְרוּעָה קַנְבּוֹס) כחומר גלם לצרכים מסחריים. 

2. מזון על:

זרעי המפ מכילים כ- 80% חומצות שומן (אומגה 3 , 6 ו-9) החיוניות לתפקוד תקין של הגוף. חומצות שומן מסייעות להתפתחות תאים, שרירים ותפקוד מערכת העצבים. המפ מכיל גם ויטמינים בכמות גדולה (A/E/D). וחלבון איכותי- תפקיד החלבון לבנות שריר, בלוטות, ציפורניים, נוזלי גוף, והוא מסייע לצמיחה וחיזוק העצמות, בניקוי רעלים ובאיזון רמות הסוכרים בדם. גם קליפת זרעי המפ בעלת ערכים תזונתיים -היא מכילה פחמימות וסיבים תזונתיים – כל אלו הפכו את ההמפ ל"מזון על". תעשיית המזון מפיקה ממנו מוצרי מזון שונים  (עוגות,שמנים לתיבול), סיבי תזונה ותוספי מזון. 

3. שומר על הסביבה:

המפ הוא בעל תכונות אקולוגיות חשובות. על פי צוות מדענים של מרכז המחקר Hudson Carbon, צפון מדינת ניו יורק, צמח המפ הוא שחקן חשוב במאבק נגד שינויי האקלים. זאת משום, שהוא סופג פחמן דו חמצני מהאטמוספירה פי שניים יותר מאשר עצים אחרים. המפ הוא אחד הצמחים הגדלים בקצב המהיר ביותר בעולם. הצמח מגיע לגובה של 4 מטרים תוך פחות מארבעה חודשים. על פי בן דובסון, מנהל  מרכז המחקר, השקעה בנטיעת 50 מיליון דונם של קנבוס, תאפשר ספיגת מאות מיליון טונות של פחמן בשנה. היכלת של קנבוס לספוג ביעילות כפולה מעצים אחרים את הפחמן, הופכת אותו לכלי מרכזי במאבק בהתחממות הגלובלית. 

מה ההבדל בין המפ ל-CBD?

מאחר שתעשיית הקנאביס יודעת היום להפיק, מגוון רחב של מוצרי צריכה המבוססים על הצמח. צרכנים רבים מתבלבלים בין מוצרי קנבוס, למוצרי קנאביס. כך למשל, רבים חושבים ששמן קנבוס הוא שמן CBD, בשל התכונות שאינן משנות תודעה של שניהם. מאחר ששמן קנבוס זול יותר, צרכנים רבים מתפתים אחר מוצרים זולים שאינם שמן קנאביס בעל סגולות רפואיות. שמן CBD, נחשב לרכיב התרפויטי בקנאביס, מבוסס על אחוזים גבוהים של CBD, מטרות השימוש בשמן סיבידי הן רפואיות-לשיכוך כאבים, ריפוי דלקות, להרגעת גוף ונפש ועוד. שמן המפ מכיל אמנם CBD אך באחוזים נמוכים -ולכן אינו בעל סגולות רפואיות כשל שמן CBD