שמן קנאביס- מתי פג התוקף שלו?

בקבוק שמן על רקע עלי קנאביס

תעשיית הקנאביס העולמית, מציעה מגוון רחב של שמני קנאביס. עבור מיליוני בני אדם ברחבי העולם שמן קנאביס היא צורת הצריכה המועדפת והנוחה ביותר- הוא קל לנשיאה, נוח לצריכה בציבור ומאפשר התאמה אישית לכל צרכן על ידי הרכב רכיבים פעילים מתאים. עם זאת, צרכנים רבים אינם מודעים לכך שכמו כל דבר טוב בחיינו, גם תוקפו של שמן הקנאביס , בשלב מסויים, פג. צריכת שמן קנאביס שאינה בתוקף, עלולה לגרום תופעות לוואי, אך יתרה מזאת, אינה יעילה. כיצד תדעו אם שמן הקנאביס שלכם בתוקף ומה הדרכים להאריך את חיי המדף שלו? להלן 

  • מהו שמן קנאביס?
  • האם צריכת שמן קנאביס פג תוקף מסוכנת?
  • מה אורך חיי המדף של שמן קנאביס?
  • כיצד אדע אם שמן הקנאביס שלי פג תוקף?
  • איך ניתן להאריך את חיי המדף של שמן קנאביס?

מהו שמן קנאביס? 

שמן קנאביס , הוא אחת מצורות הצריכה הפופולאריות ביותר של קנאביס. זהו מיצוי טבעי של רכיבי צמח הקנאביס (קנבינואידים, פלבנואידים וטרפנים), בשונה ממוצרי קנאביס לעישון ואידוי,  הוא אינו גורם לנזקי מערכת הנשימה והוא נוח לנשיאה ושימוש בציבור. מאז הצליחו מדענים, לפני יותר מ-60 שנים, לבודד את רכיבי הקנאביס, ניתן להפיק שמני קנאביס במינונים שונים של הרכיבים בצמח, מה שמאפשר התאמה אישית לצרכי כל צרכן. אלו הסיבות שהופכות את שמן הקנאביס לאחת מצורות הצריכה המועדפות על צרכנים בעולם. למרות יתרונות אלו, חיי  המדף של שמן קנאביס מוגבלים בזמן.  

האם צריכת שמן קנאביס פג תוקף, מסוכנת? 

צריכת קנאביס פג תוקף אינה מסוכנת, היא לא תגרום לכם לבעיות בריאות או נזקים קשים. לכן אין סיבה להיות בפאניקה אם צרכתם שמן פג תוקף. עם זאת, יעילותם של קנבינואידים ורכיבים פעילים נוספים בקנאביס, נחלשת עם הזמן. ידוע ששמן קנאביס ניחן בסגולות רפואיות רבות. צריכת שמן קנאביס שפג תוקפו אינה יעילה לטיפול במחלות ובעיות רפואיות, בשל החלשות השפעת הרכיבים הפעילים בצמח. במקרים בהם נלקח מינון גבוה של שמן שאינו בתוקף עלולות להיגרם תופעות לוואי כמו כאבי בטן ובעיות עיכול. 

שמן קנאביס- מה אורך חיי המדף שלו?

אורך התפוגה של שמן קנאביס משתנה ממוצר אחד למשנהו, אולם הוא נע בטווח של בין 12 ל- 18 חודשים. אם רכשתם שמן קנאביס עליכם לבדוק מה תאריך התפוגה המצוין בגב האריזה. לרוב סביר להניח שתסיימו את השימוש בשמן עוד לפני שפקע תוקפו. חשוב לציין כי תאריך התפוגה אינו מדע מדויק. במקרים רבים שמן קנאביס יהיה יעיל ומתאים לשימוש גם לאחר תאריך התוקף (כמו שקורה לא פעם עם מוצרי מזון אחרים שפג תוקפם, אך הם עדיין יעילים וטובים לצריכה). ישנן דרכים לזהות אם שמן הקנאביס שלכם פג תוקף, חשוב שתדעו אותן. 

כיצד אדע אם שמן הקנאביס שלי, פג תוקף? 

כאמור, הדרך הקלה והברורה ביותר לדעת אם שמן הקנאביס שלכם עדיין בתוקף, היא לראות מה התאריך שמצויין על האריזה. שמני קנאביס אשר אינם מכילים על התווית את תאריך פקיעת התוקף, כנראה אינם איכותיים ועדיך להימנע מהם. אולם התאריך על האריזה, כפי שכבר ציינו לעיל, אינו סוף פסוק. החברות המפיקות קנאביס לעיתים קרובות נוקטות משנה זהירות, כך שגם אחרי התאריך המצוין על האריזה, השמן עדיין בתוקף. איך תדעו להבחין?  לרוב ניתן להבחין בשמן קנאביס פג תוקף באמצעות הרחה וטעימה- שמן בעל ריח מריר או לא טוב, או בעל טעם אגוזי, הוא כנראה פג תוקף.  גם המרקם של השמן הוא סימן לטריות, ככל שהוא יותר נוזלי ופחות סמיך כך סביר שהוא בעל תוקף ויעיל לצריכה.

איך ניתן להאריך את חיי המדף של שמן הקנאביס?

לאופן בו מפיקים את שמן הקנאביס ומאחסנים אותו יש חשיבות רבה בהארכת חיי המדף שלו. ככל שתהליך הפקתו איכותי, כך תהנו משמן קנאביס שיחזיק מעמד זמן רב יותר. תעשיית הקנאביס רוויה חברות מפוקפקות אשר משווקות שמני קנאביס מאיכות נמוכה או כאלו שאינם מכילים את הרכיבים התרפויטים בצמח. חיי המדף של השמן נגזרים גם מתהליכי הגידול, הייצור והמיצוי שלו. כדי לדעת שאתם משתמשים בשמן שיחזיק מעמד זמן רב, חשוב לרכוש אותו מחברה בעלת מוניטין המבצעת בדיקות מעבדה צד שלישי למוצריה ומקפידה על פירוט הרכיבים על האריזה. תנאי האחסון של השמן גם הם משפיעים על משך תוקפו-  שמן קנאביס מושפע משינויים בחמצן, באור ובטמפרטורה: אור חזק וטמפרטורות גבוהות פוגעים ביעילותו  שמן קנאביס  איכותי לרוב ייארז בבקבוק זכוכית כהה ואטום כדי להפחית את חשיפת האור והחדרת חמצן לבקבוק.