מהו המפ ומה יתרונותיו?

אריג עשוי חוטים

צמח הקנאביס מכיל עשרות קנבינואידים- רכיבים פעילים. שני המפורסמים ביותר הם -THC הרכיב משנה התודעה שגורם תחושת "היי" ו-CBD הרכיב שאינו פסיכואקטיבי וניחן בסגולות רפואיות רבות. המפ, קנבוס, הוא תת-זן של קנאביס סאטיבה שפותח לאורך אלפי שנים על-ידי חקלאים שהשתמשו בקנאביס לצרכים תעשייתיים (טקסטיל, חומרי בניה, נייר ועוד). המפ מכיל ריכוזים מזעריים של הרכיבים הפעילים בקנאביס, THC ו-CBD, על כן אינו משנה תודעה ואינו ניחן בסגולות הרפואיות של CBD. עם זאת הוא בעל יתרונות רבים, שכדאי להכיר. 

מהו המפ?

קנאביס הוא שם כולל (בוטנית), למאות זנים ומינים של צמח הקנאביס, בעלי אחוזים ושיעור שונה של רכיבים כימיים וכן למגוון רחב של מוצרים המבוססים על כל חלקי הצמח- תפרחות, עלים, זרעים וגבעול. לרוב כשאומרים קנאביס, מתכוונים לקנאביס בעל אחוזים גבוהים של THC, הרכיב משנה התודעה בצמח. גם המפ, הוא קנאביס. אלא שהוא מכיל פחות מ-0.2% של THC ולכן אינו  משנה תודעה ולא ניחן בסגולות הרפואיות של CBD. מאחר שריכוז הקנבינואידים בזן זה, אינו גבוה, הוא אינו משמש לטיפול רפואי. עם זאת, הוא בעל יתרונות רבים נוספים, להלן: 

מהם יתרונותיו של המפ? 

הוא טבעי, הוא ירוק והוא בעל יתרונות רבים, להלן ארבעה יתרונות בולטים של המפ: 

1.ירוק חזק: המפ הוא צמח קנאביס בעל סיבים חזקים במיוחד. בשל חוזקם ועמידותם, כבר בעת העתיקה המפ שימש את בני האדם לצרכים תעשייתיים. וגם היום, תעשיות הטקסטיל, הרכב, הקוסמטיקה, הנייר ועוד משתמשות בהמפ כרכיב טבעי בעל עמידות רבה. 

2. מזון על:  המפ נחשב למזון על. זרעי המפ יכולים להוות תחליף לבשר. הם מכילים ויטמינים, חלבונים, אומגה 3 ואומגה 6 וכן מינרלים וחומצות אמינו חשובות לתפקוד הגוף. למרות שאינם בעלי אפקט וסגולות רפואיות כמו של קנאביס עתיר קנבינואידים, יש להם יתרונות תזונתיים ולכן הם בריאים יותר ואף מסייעים להקלה על מערכת העיכול, בצמיחת תאים במוח, בהזנה וחידוש תאי עור ובסיוע לבריאות הלב.

3. שומר על כדור הארץ: להמפ יתרונות אקולוגיים חשובים בשמירה על כדור הארץ.  על פי צוות מדענים מרכז המחקר Hudson Carbon, צפון מדינת ניו יורק, המפ, הוא שחקן חשוב במאבק נגד שינויי האקלים. זאת משום, שהוא סופג פחמן דו חמצני מהאטמוספירה, פי שניים יותר מאשר עצים אחרים. על פי בן דובסון, מנהל  מרכז המחקר, השקעה בנטיעת 50 מיליון דונם של קנבוס, תאפשר ספיגת מאות מיליון טונות של פחמן בשנה. היכולת של קנבוס לספוג ביעילות כפולה מעצים אחרים, את הפחמן, הופכת אותו לכלי מרכזי במאבק בהתחממות הגלובלית. 

4. זול: המפ הוא אחד הצמחים הגדלים בקצב המהיר ביותר בעולם. הצמח מגיע לגובה של 4 מטרים, תוך פחות מארבעה חודשים. עובדה זו מאפשרת להפיק ממנו בזמן קצר מוצרים רבים מה שמביא להוזלת העלויות. זו אחת הסיבות, מעבר לעמידות ולחוזק שלו, שהוא מתאים מאוד לשימושים תעשייתיים המוניים. 

אילו מוצרים המופקים משמן המפ?

כבר בימי קדם הסינים נהגו להשתמש בהמפ לתעשיית הטקסטיל והופקו ממנו בדים. הדגל האמריקאי הראשון למשל נתפר מבד קנבוס ב-1775. בהמשך השתמשו בקנבוס להפקת נייר, להכנת מוצרי קוסמטיקה, לייצור שמן לתאורה ועוד. הזרעים והסיבים של ההמפ בעלי ערכים תזונתיים חשובים לסיוע באיזון ההורמונים, בהורדת  כולסטרול, ויסות רמות הסוכר בדם ועוד. מהזרעים מופקים שלל מזונות בריאות. מומחים מעריכים כי מהמפ מפיקים יותר מ- 25,000  מוצרים שונים ובהם- מוצרי בד ונייר, חומרי בנייה,חומרי איטום, פלסטיק ,מוצרי קוסמטיקה, מוצרי מזון ומשקאות ועוד.