פלבנואידים- נעים להכיר:

חוקר מסתכל על עלים של קנאביס בזכוכית מגדלת

פלבנואידים הם אחת משלוש קבוצות כימיות בקנאביס ובשונה מהשתיים האחרות (קנבינואידים וטרפנים), לא זכו לתשומת לב מצד חוקרים. בשנים האחרונות, עם התרחבות חקר קנאביס, עולם המדע מגלה את הפלבנואידים, המוכרים גם כ-ויטמין P. פלבנואידים הם רכיב כימי הנמצא בפירות רבים וגם בקנאביס. תפקידם הוא להעניק צבע לצמח והם גם מסייעים בהרחקת מזיקים וההגנה מפני קרני UV. בשנים האחרונות מסתבר לחוקרים שהם גם בעלי סגולות רפואיות ומסייעים ל"אפקט הפמליה". 

  • פלבנואידים- תעודת זהות
  • מהן הסגולות הרפואיות של פלבנואידים?
  • כיצד פלבנואידים תורמים ל "אפקט הפמליה"?

פלבנואידים- תעודת זהות:

פלבנואידים הם תרכובות או רכיבים כימיים, הקיימים בפירות ובצמחים רבים ובהם גם בקנאביס. בקנאביס הם חלק מעשרות תרכובות קיימות בקנאביס. עד היום התגלו יותר מ-6,000 סוגים של פלבנואידים. תפקידם העיקרי, להגן על הצמחים מפני מחלות ומזיקים, מפני קרינת UV וכן מסייעים בתהליכי הפיגמנטציה של הצמח, כלומר בצבעו. בקנאביס יש שני סוגי פלבנואידים, הייחודים לקנאביס בלבד. בשנים האחרונות מחקרים מציגים ראיות אודות סגולות רפואיות של פלבנואידים לטיפול בבעיות רפואיות ומחלות שונות. 

מהן הסגולות הרפואיות של פלבנואידים?

במחקרים מספר שנערכו בעשורים האחרונים, נמצא כי לפלבנואידים סגולות רפואיות לשיכוך כאבים, ריפוי דלקות ואפילו סיוע לטיפול בסרטן הלבלב. הגילוי הראשון היה של חוקרת בריטית מ"אוניברסיטת לונדון" מרילין בארט. ב-1986 היא הצליחה לבודד שני סוגים של פלבנואידים ומצאה שיש להם השפעות נוגדות דלקת, חזקות פי- 30 מהשפעת אספירין. במחקר משנת-2020, נמצא כי נגזרת פלבנואיד מ – Cannaflavins-B , הינה בעלת פוטנציאל רפואי לטיפול בסרטן הלבלב (אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. במחקר שהתפרסם בכתב העת "חדשות רפואיות" ב-2016 נמצא כי פלבנואידים יש יתרון בסיוע לעוררות מינית. המחקר שנעשה על גברים שסבלו מאין אונות במשך 10 שנים, מצא כי  גברים שצרכו יותר flavones, flavanones או anthocyanins נהנו בסיכון נמוך ב- 10% להפרעת זקפה, לעומת גברים שנמצאו במדרגה הנמוכה ביותר של הצריכה. חקר פלבנואידים עוד דורש הרחבה וניסויים נוספים כדי לקבוע את מידת השפעתם הרפואית על בני אדם, אולם ממצאי המחקרים עד כה, מצביעים על פוטנציאל רפואי גבוה לפלבנואידים. 

כיצד פלבנואידים תורמים ל"אפקט הפמליה"? 

"אפקט הפמליה" הוא מונח שטבע פרופ' רפאל משולם ז"ל, חוקר ישראלי שהוביל לפריצת דרך מדעית בה הצליחו לבודד את רכיבי הקנאביס ולבחון את השפעתם בנפרד על בני אדם. משולם שם לב שכאשר קנאביס נצרך באופן  מבודד ( רק CBD או רק THC), הוא בעל אפקט, השפעה נמוכים יותר מאשר שהמוצר הקנאביס מכיל את כל רכיביו הפעילים של הצמח. זאת בשל האופן בה רכיבים אלו מפעילה את המערכת האנדוקנבינואידית בגופנו. כלומר במקרה של קנאביס סכום השלם עולה על סך חלקיו. לעולם המדע ברור היום כי פלבנואידים תורמים לספיגת קנבינואידים בגוף והם אף מווסתים את השפעות של קנבינואיד THC