מהם טרפנים בקנאביס:

כוסות תה עם עלי קנאביס

טרפנים  הם מולקולות המצויות בצמחים רבים (עצים, פרחים ועוד) וגם בקנאביס. טרפנים אחראים לטעם ולריח של קנאביס. השימוש בהם נפוץ בתעשיית הקוסמטיקה והניקיון, לשם הפקת ניחוחות, אולם בשנים האחרונות מתרבות הראיות המדעיות אודות סגולותיהם הרפואיות וחשיבותם לאפקט הפמליה. 

  • מהם טרפנים? 
  • האם טרפנים הינם בעלי סגולות רפואיות?
  • אילו סוגי טרפנים קיימים? 
  • מה בין טרפנים ובין  "אפקט הפמליה"? 

מהם טרפנים?

טרפנים, הם אחת מתוך 3 קבוצות כימיות של רכיבים פעילים בצמח הקנאביס (קנבינואידים, פלבנואידים וטרפנים). תפקידם הבולט של טרפנים בקנאביס, כמו גם בצמחים רבים נוספים בטבע המכילים טרפנים, הוא להפיץ ריח ולעורר את הטעם של הזנים השונים של קנאביס. כמו כן, טרפנים אחראים על דחיית מזיקים מצמח הקנאביס. אולם, בשנים האחרונות מסתבר שהם בעלי חשיבות רבה בספיגתם של קנבינואידים בצמח בגופנו וכן שהם ניחנים בסגולות רפואיות רבות. לטרפנים עצמם אין אפקט משנה תודעה, כמו למשל קנבינואיד THC, אולם בזכותם מתעורר האפקט הזה במפגש עם גופו של צרכן קנאביס. 

האם טרפנים הינם בעלי סגולות רפואיות?

בשלב הראשון של חקר הקנאביס, קנבינואידים היו נושא המחקר העיקרי ובעיקר קנבינואידים THC (הרכיב משנה התודעה בצמח) ו-CBD, קנבינואיד שאינו פסיכואקטיבי, הניחן בסגולות רפואיות רבות. אולם, חוקרים ומדענים מבינים כי רכיבי הצמח השונים ניחנים ביתרונות וסגולות רבים, ובעשורים האחרונים החלו לבחון את התועלות הרפואיות שיכולות לעלות גם מטרפנים. במחקר שפורסם בכתב העת "אינטראקציות כימיות ביולוגיות" ב-2018, נטען כי טרפנים יכולים להועיל בטיפול רפואי למחלות שונות בבני-אדם. גם בסקירה מדעית של "אוניברסיטת מזרח פינלנד",שפורסמה ב-2018, החוקרים טענו כי טרפנים הם בעלי תכונות נוגדות דלקות, משככים כאבים, מפחיתים חרדה ודיכאון, מרגיעים פרכוסים ויעילים לטיפול בסוכרת וסרטן.  

אילו סוגי טרפנים קיימים?

עד היום זוהו למעלה מ-100 סוגי טרפנים בקנאביס. לכל טרפן זהות ותכונות משלו, אולם כולם מפיצים ריח, רובם גם  אחראים לטעמו של הקנאביס. חקר טרפנים טרם הגיע למיצוי, אולם עולם המדע עוקב אחר סוגי הטרפbים השונים והסגולות שהם ניחנים בהם. כך למשל, הטרפן מירסן, שהוא הטרפן השכיח ביותר בצמח' הוכח במחקרים מספר כבעל סגולות רפואיות להפחתת חרדה והרגעה. הטרפן קריופילן, הוכח כבעל יעילות בשיכוך כאבים. הטרפן  טרפינול, נמצא הצביע על פוטנציאל רפואי בטיפול בסרטן – נמצא כי הוא  מסייע בהאטת התפתחות של תאים סרטניים מסוגים שונים. 

מה בין טרפנים ובין "אפקט הפמליה": 

"אפקט הפמליה", הוא מושג שטבע הכימאי הישראלי שגילה את THC, פרופסור רפאל משולם. מונח זה מתאר  את יחסי הגומלין בין כל הרכיבים הפעילים בצמח הקנאביס, אשר באמצעות השפעה הדדית שלהם זה על זה הם ממקסמים את הפוטנציאל הרפואי של קנאביס. במילים אחרות,"אפקט הפמליה" מאפשר לצמח הקנאביס השלם להיות גדול מסך כל חלקיו. פרופסור משולם ז"ל וצוות החוקרים הבחינו שכאשר אדם צורך קנאביס מבודד – THC בנפרד ו/או CBD בנפרד, ההשפעה אינה חזקה ואפקטיבית כמו בצריכת קנאביס המכיל את כל מרכיביו הפעילים. לטרפנים תפקיד חשוב באפקט הפמליה ובחיזוק ההשפעה של קנבינואידים בצמח, על הצרכן.