טרפנים- על טעם ועל ריח:

אישה מריחה צמח קנאביס בשדה

צמח הקנאביס מכיל עשרות רכיבים פעילים, הנחלקים ל-3 קבוצות עיקריות: קנבינואידים, פלבנואידים וטרפנים. טרפנים בקנאביס אחראים על שמירת הצמח מפני מזיקים, משפיעים על ריחו ועל טעמו של הצמח, אבל גם הכרחיים ביצירת "אפקט הפמליה". בשנים האחרונות מתגלות ראיות מדעיות גם אודות הסגולות הרפואיות שלהם. הכירו את טרפנים בקנאביס: 

  • מהם טרפנים? 
  • מהו "אפקט הפמליה" וכיצד טרפנים  משפיעים עליו? 
  • האם לטרפנים יש סגולות רפואיות? 

מהם טרפנים?

הטרפנים הם רכיבים פעילים הקיימים בצמחים, פירות וירקות רבים וגם בצמח הקנאביס. הם נוצרים בתוך טריכומות הצמח והם נועדו להגן על הצמח מפני מזיקים וכן מקרני השמש החזקות. טרפנים הם גם אלו שאחראים לטעם ולריח של זני הקנאביס השונים. אבל, לטרפנים יש תפקידים חשובים נוספים, הם הכרחיים ליצירת "אפקט הפמליה", אשר מביא למיקסום הפוטנציאל הרפואי של קנאביס, הם מסייעים בספיגת  קנבינואידים בגוף והם עצמם ניחנו בסגולות רפואיות.  עולם המדע זיהה עד היום עשרות טרפנים, מידת השפעתם על הצרכן והסגולות הרפואיות שלהם עומדות בראש חקר הקנאביס בשנים האחרונות. 

מהו "אפקט הפמליה" וכיצד טרפנים משפיעים עליו? 

את המונח "אפקט הפמליה", תבע החוקר הישראלי פרופ' רפאל משולם ז"ל. לאחר שהוא וחוקריו הבחינו כי השפעת רכיבי הקנאביס כשהם מבודדים, אינה אפקטיבית כמו כשהם נצרכים יחד. זאת משום שהם מקיימים ביניהם יחסי גומלין אשר ממקסמים את הפוטנציאל השפעה של קנאביס.  במחקר של "האוניברסיטה העברית", ישראל שנערך ב-2015 על עכברים, נמצא כי שימוש בסיבידי ספקטרום מלא הוביל להקלה גדולה יותר על כאבים מאשר סיבידי טהור. כלומר יחסי גומלין  בין רכיבי הקנאביס, יוצרים, יחד, אפקט עוצמתי הרבה יותר מכפי שיכול לייצר כל רכיב לחוד. במחקרים נוספים שבחנו את השפעת קנאביס על כל רכיביו, נמצא כי טרפנים מסייעים לספיגת  קנבינואידים בגופנו. כלומר להימצאותם של טרפנים בקנאביס, משמעות רבה על השפעתו. 

האם לטרפנים יש סגולות רפואיות?

עד היום זוהו יותר מ-100 טרפנים בקנאביס. בשנים האחרונות טרפנים מעוררים את תשומת ליבם של חוקרי קנאביס. במחקרים מספר, נמצא כי הם בעלי יתרונות רפואיים משל עצמם. מחקר שפורסם בכתב העת "אינטראקציות כימיות ביולוגיות" ב-2018, הראה כי טרפנים רבים הינם בעלי פוטנציאל רפואי לטיפול בבני-אדם. גם בסקירה מדעית  של "אוניברסיטת מזרח פינלנד",שפורסמה ב-2018 בEuropean- Journal of Medicinal ,Chemistry נמצא כי לטרפנים סגולות נוגדות דלקות, הם משככים כאבים, מפחיתים חרדה ודיכאון, מרגיעים פרכוסים ועוויתות ומסייעים לחולי סרטן וסוכרת.